Újra használható a letenyei közúti határátkelő!

 

A horvát kivitelezésnek köszönhetően a tervezetthez képest öt nappal korábban fejeződött be a Mura-híd felújítása, így a járművek és a gyalogosok 2019. július 26. péntek reggel hat órától ismét használhatják.
Visszaáll a korábbi forgalmi rend, tehát a tehergépkocsik, a gyalogosok, valamint az autópályákról egyébként is letiltott egyéb járművek kizárólag a közúti átkelőt vehetik igénybe. Személyautóval, autóbusszal, valamint minden más járművel lehetőség van mindkét átkelő használatára.

A rendőrség tapasztalatai szerint a közúti határátkelőn a nyári hónapokban hétvégente – gyakran már pénteken és hétfőn is – személyautóval rövidebb várakozási idővel lehet számolni, mint az autópályán.
Az utazóknak jó hír, hogy az elmúlt hetekhez képest várhatóan a sztrádán is csökken a zsúfoltság, mivel a lezárás idején a kizárólag kamionoknak fenntartott sávot újból megnyitják a személyautóknak.

A két letenyei határátkelőt évente mintegy ötmillió utas veszi igénybe, 70 százalékuk a nyári hónapokban az Adriai-tengerre utazva vagy visszafelé. Havonta átlagosan közel 20 ezer teherjármű is ott lép át Horvátországba vagy onnan Magyarországra.

Március közepén kezdődött el a régi határátkelőnél a Mura-híd felújítása. A kivitelezési munkákat teljes egészében horvát kivitelező cég végezte. A híd felújításának lépéseiről többször beszámoltunk Facebook oldalunkon is.

Mi is történt a híd lezárásának négy hónapja alatt?

A letenyei Mura határhíd 200 méter hosszú, 3 medernyílásból és 3 ártéri nyílásból áll, felszerkezete pedig vasbeton pályalemezes, hegesztett, öszvértartós acélhíd. Az objektumon két komolyabb beavatkozás történt építése óta: 1990-ben teljes pályaburkolat- és szegélycserére, 1993-ban pedig az acélszerkezetek korrózióvédelmére került sor. A horvát–magyar közös üzemeltetésű híd javítási költségei a tulajdoni hányad arányában oszlanak meg: a három medernyílás fele magyar, míg a híd többi része, az ártéri nyílásokkal együtt horvát tulajdon. A hidat évente közös határhídvizsgálaton egy horvát–magyar szakmai vegyes bizottság szemlézi, majd meghatározza a szükséges beavatkozásokat.
Az elmúlt évek közös vizsgálatai szerint a híd támasz- és dilatációs szerkezetei, valamint burkolata nagyon rossz állapotban vannak, ez indokolja a mostani beavatkozást. A felújítási munkálatok tervezését, kivitelező és műszaki ellenőr közbeszerzési eljárásokban történő versenyeztetését a horvát fél elvégezte. A két ország között történt korábbi megállapodások alapján a kivitelezési munkákat teljes egészében horvát kivitelező végzi, a mérnöki ellenőrzéseket pedig a horvát és magyar fél szakemberei közösen hajtják végre.
A felújítás során a teljes hídon megtörténik a pályaburkolat- és szigeteléscsere, valamint új dilatációs szerkezeteket kap a híd, melyen elvégzik a saruszerkezetek, szegélyek, korlátok, továbbá a közvilágítási rendszer korrózióvédelmét is.
A felújítás műszaki tartalma indokolja a híd teljes lezárását, így a kivitelezés ideje is jelentősen csökkenthető. Ugyanis, amíg az áthaladó forgalom megtartásával több mint fél évre lenne szükség a munkálatokhoz, ez a lezárással körülbelül 4 hónapra mérséklődik. (Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.)