Horvátország bevezet egy olyan autópályán történő sebességmérési módszert, amelyet Németországban 2019-ben alkotmányellenesnek nyilvánítottak.
A horvát Belügyminisztérium a napokban kezdte meg annak az 59 sebességmérő kamerának a telepítését, amely Horvátország állami útjainak nagy részét lefedi. 2020-tól a kamerák figyelemmel kísérik majd a sebességet azon a közel 1000 kilométernyi autópályán, amelyet a HAC (horvát autópályakezelő) üzemeltet. A HAC az új sebességszabályozási projektet a Belügyminisztériummal és a Tengerügyi Minisztériummal összefogva, közösen kezdeményezte, amely tervek már tavaly elkészültek.
2019. május végén a HAC nyilvános pályázatot hirdetett meg az autópálya sebességszabályozó rendszer megvalósítási projektjének kidolgozására, amely új rendszer becsült értéke 975 000 HRK volt. A HAC kifejtette, hogy a projekttel egyszerre három sebességmérési módszert vezetnek be az autópályákon, amelyeknél a megengedett maximális sebesség 130 km/h lesz..
Kettő közülük hagyományos elven működik: a sebesség mérése az autópálya egy-egy adott pontjára vonatkozik, illetve kifejezetten az útkarbantartási munkálatok környékén kerülnek kihelyezésre.
A harmadik mérési módszer azonban problémásabb: a sebesség mérése egy adott autópálya szakaszon történik. Ez azt jelenti, hogy a kamerákat két pont, valószínűleg két csomópont között helyezik el és ezen szakasz alapján határozzák meg majd az átlagsebességet, hogy a jármű milyen gyorsan tette meg a két pont közötti távolságot.
Tavaly egy ilyen rendszert telepítettek Hannover közelében, a 6-os autópályán, annak működésének és hatékonyságának tesztelésére. 2019 év elején kezdték meg kiszabni az első bírságokat, de ez nem tartott sokáig, mivel a német bíróság Hannoverben elrendelte a ennek a rendszernek a megszüntetését és a Belügyminisztérium azonnal végrehajtotta a határozatot. A bírák azzal érveltek, hogy az ellenőrző zónában belépő valamennyi jármű rendszámának rögzítése sérti az alkotmányos magánélethez való jogot, mivel az ilyen tevékenységhez nincs jogalap.
A hagyományos esetekben a radar csak az elkövetőt rögzíti, míg az új megoldásnál a kamerák az összes úthasználót rögzítik az adott szakaszon, a rendszer feldolgozza az adatokat, majd kiemeli azokat az elkövetőket, akiknek az átlagsebessége meghaladta az adott szakaszon a határértéket.