Meddig utazhatunk még ENC-vel?

2022-ig még biztosan ENC-vel utazhatunk Horvátországban! A tervek szerint ebben az évben állnak át szomszédaink az elektronikus autópálya-díjfizetési és az automatikus rendszámtábla felismerő (ALPR) rendszerre illetve a mikrohullámú adattovábbításra (DSCR). Miután a horvát kormány elvetette a számukra jelentősen kevesebb bevételt eredményező időszakra váltható (napi, heti, havi, éves) megoldásokat, a jelenlegi útdíj rendszer továbbfejlesztésében gondolkoznak. A most nyilvánosságra kerülő megoldással kapcsolatban még sok a kérdőjel, de ígérjük, minden további fejleményről beszámolunk.

Évről évre megjelennek hírek arról, hogy Horvátország változtatni szeretne a jelenlegi fizetőkapus rendszeren, azért, hogy gyorsuljon a forgalom és megszűnjön a visszaélésekre lehetőséget adó készpénzes fizetés. Fontos szempont, hogy a  autópálya építést hitelezők érdekében a pályadíj nem lehet sem olcsóbb, sem drágább a most érvényben lévőnél. Ezért nem választották a matricás rendszert, mivel az évente körülbelül 300 millió kunával (13 milliárd forint) kevesebb bevételt hozna.

A horvát kormány egy spanyol cég, az IDOM ajánlatát fogadta el, amely az új rendszer kialakítását 570 millió kunáért vállalja. Hasonló rendszer működik már Portugáliában és Hollandiában is.  A miniszter még egyeztet a szakmai szervezetekkel, majd a szerződés aláírását követően kerül kiírásra a közbeszerzési pályázat a kivitelezők kiválasztására. A tervek szerint megszűntetésre kerülnek a fizetőkapuk, sok helyen átalakítják a forgalmat, a munkatársak 90%-át átcsoportosítják, 10%-át viszont elbocsátják.  A 1306 km hosszú horvát autópálya hálózat 4 autópálya-kezelő vállalat irányítása alatt áll.

A mikrohullámú adattovábbítást használó DSRC-rendszer olcsóbb a GPS-alapú rendszernél, és kifejezetten hatékony az autópályákon, ahol a fel- és lehajtást egyszerű fémvázra telepített érzőkelőkkel ellenőrzik.  A gépjárműveknek nem kell megállniuk, akár 130 kilométeres sebesség mellett is működnek az eszközök.

A DSRC hasonlít a jelenleg használatos elektronikus ENC-készülékre, a készülék egyenlege feltölthető lesz, amelyet lehajtáskor megterhel  a díjbeszedő cég. A bevezetésre kerülő automatikus rendszámtábla felismerő rendszer (ALPR) a külföldi autók azonosítása miatt lesz fontos: akiknek egy applikációt kell majd letölteni, egy bankkártyát rendelni hozzá, így az autópálya használatakor arról kerülhet levonásra az úthasználat díja.

A 2109.07.08-án a jutarnji.hr-en megjelent eredeti horvát nyelvű cikk itt olvasható »