Horvátország közlekedése nagyban hasonlít a magyarhoz. Ahhoz hogy szabályosan közlekedjünk elengedhetetlen az érvényes jogosítvány, forgalmi engedély és a járműre vonatkozó biztosítás. Ha más módon érkezünk Horvátországba, és autót bérelnénk, akkor nemzetközi jogosítvánnyal és hitelkártyával kell rendelkeznünk.

Horvátországnak összesen 1250,7 kilométernyi autópálya útvonala van. A horvát autópályákon kapus díjfizetési rendszer működik.

Az autópályák üzemeltetői, a Hrvatska autoceste d.o.o (HAC), a Bina istra és az Autocesta Zagreb-Macelj (AZM).

 

Főbb útvonalak

  • A1→ Zágráb – Bosiljevo – Split – Dubrovnik
  • A2→  Zágráb – Macelj
  • A3→  Bregana – Zágráb – Lipovac
  • A4→  Zágráb – Goričan
  • A5→ Pélmonostor – Eszék – Svilaj
  • A6→ Bosiljevo – Drávadiós
  • A7→ Rupa – Fiume –  Križišće
  • A8→ Isztriai Y: Kanfanar – Matulji
  • A9→ Isztriai Y: Kaštel – Pula
  • A10→ BiH határ – Metkovići csomópont
  • A11→ Zágráb – Sisak

A1-es autópálya:

Az A1-es autópálya Horvátország legfontosabb közlekedési útvonala, mely Zágrábtól-Dubrovnikig vezet. Üzemeltetője a HAC. 1970-ben kezdték el építeni és a kezdetleges 40km-es útszakaszt 1972-ben adták át. A munkálatokat 1999-ben folytatták a tengerpart irányába, mely 2001-ben készült el. Folyamatos munkálatok mellett, a horvát autópálya a teljes hosszát 2013. December 20-án érte el a maga 484 km-vel.

Az A1-es pálya teljes szakaszára személygépjárművel a díj összesen 223 Kuna.

Lehajtó Kategória
IA I II III IV
Lučko (Zágráb)
Felhajtó
Zdenčina 4 7 12 17 29
Jastrebarsko 6 10 18 25 43
Karlovac 11 19 34 46 80
Novigrad 14 24 44 59 103
Bosiljevo 18 30 55 74 129
Vrbovsko 23 39 71 95 166
Ravna Gora 28 46 84 113 197
Delnice 31 51 94 126 219
Vrata 33 55 101 136 237
Oštrovica 37 61 111 149 260
Rijeka (Kun) 42 70 127 170 297
Ogulin 24 40 72 98 165
Brinje 32 53 91 127 208
Žuta Lokva 34 57 98 137 223
Otočac 38 63 107 150 242
Perušić 47 78 129 183 290
Gospić 50 83 137 195 307
Gornja Ploča 57 94 153 219 342
Sveti Rok 59 97 157 225 351
Maslenica 68 112 180 259 401
Posedarje 70 115 185 267 412
Zadar 1 71 117 188 271 418
Zadar 2 73 121 194 280 432
Benkovac< 77 128 205 297 456
Pirovac 83 138 220 319 489
Skradin 86 143 227 329 504
Šibenik 88 147 233 338 517
Vrpolje 92 154 243 353 539
Prgomet 97 162 255 371 565
Vučevica< 101 168 264 385 586
Dugopolje 105 174 273 399 607
Bisko 108 179 281 411 625
Blato na Cetini 113 187 294 430 653
Šestanovac 115 190 299 437 663
Zagvozd 118 195 306 448 679
Ravča 126 209 326 479 724
Vrgorac 129 214 333 490 740
Karamatići 134 222 344 507 765
Čarapine< 134 223 346 509 768

 

A2-es autópálya:

Az A2-es horvát autópálya másnéven a zagorjei autópálya a szlovén határ menti településtől Maceljatól-Krapinén keresztül egészen Jankomirig tart. A pálya nagyobb része 1997 előtt lett megépítve. 1991-ben megépül Zapresictől Zabokig aegy 17 km-es útszakasz, rá 5 évre 96-ban átadják Zaboktól Krapináig. A végső munkálatokat 2007-ben fejezték be.

Lehajtó Kategória
IA I II III IV
Zaprešić Felhajtó
Mokrice 7 11 16 24 47
Sv.Križ-Začretje 11 18 28 42 83
Krapina 13 21 32 49 97
Đurmanec 16 27 41 63 123
Trakošćan 29 48 72 110 215

 

A3-as autópálya:

Az egységes Jugoszlávia ideje alatt ezt az autópályát a “testvériség és az egység” útjaként említették. Ezt a szakaszt (Zágrábtól a szlavóniai Bródig) az egyik kiemelkedő Horvát építő cég építette a GRO, vagyis Vladimir Gortan. Az építkezés 1977-től 2006-ig tartott. Üzemeltetője a Horvát autópálya Kft.

Aki Magyarországon vezet autót, annak szokatlannak tűnhet a horvát utakon a rendőri jelenlét. A rendőrség fokozott közúti ellenőrzést tart az idegenforgalmi szezonban és főleg a hétvégeken.

A jelenleg érvényes sebesség korlátozások a következők:

  • autópálya: 130 km/h
  • autóút: 110km/h
  • egyéb utakon: 90 km/h
  • lakott területen: 50 km/h

A bírságok igen szigorúak, nem érdemes megszegni a szabályokat:

Lakott területen, a legnagyobb megengedett sebesség  50 km/h. 5000-15.000 HRK pénzbírsággal, vagy 60 napos elzárással büntethető az az autóvezető, aki lakott területen a megengedett sebességnél 50 km/h-val nagyobb sebességgel, 2000 HRK pénzbírsággal az aki a megengedettnél 30-50 km/h-val nagyobb sebességgel, 1000 HRK pénzbírsággal az aki 20-30 km/h-val nagyobb sebességgel halad.

Érdemes tehát a sebesség korlátozásra odafigyelni, nem csak a biztonságos közlekedés miatt, hanem mert a nyaralásra szánt pénzed is rámehet. Ha szempont a nyaralás megtervezésekor, hogy kényelmesen jussatok el az úti célotokhoz, akkor rendelj autópálya kütyüt a www.noroaming.hu oldalunkról, és garantáltan nem kell gyorsan hajtanod, hogy időben elérd a nyaralás helyszínét.

 

Egyéb fontos szabályok, amikre jó ha odafigyelsz:

  • Ha szabálytalanul mész bele egy előzésbe, akkor a büntetés 1000 HRK.
  • Két sávos úttesten, két irányú forgalom esetén alagútban, hídon, beláthatatlan kanyarban nem szabad előznöd, ha mégis megtennéd, akkor  büntetésed 2000 HRK.
  • A szlalomozás is tilos, ha mégis megteszed a bírság 1000 HRK.
  • Tompított fényszórót kötelező használnod, akkor is ha szikrázó napsütésben autózol, amennyiben nincs bekapcsolva, a szabálysértés 300 HRK pénzbírsággal jár.

 

Fontos tudnivalók:

  • Ha gyerkőcöd még nincs 16 éves, és biciklire pattan Horvátországban, akkor a bukósisak használata kötelező számára. Ha elmulasztanátok, akkor 300 HRK a büntetésetek.
  • Séta közben, érdemes figyelni, hogy csak a kijelölt gyalog átkelőket használd, mert ha megszegnéd ezt a szabályt, akkor a bírság 300 HRK.
  • A vezető és utasai részére egyaránt kötelező a biztonsági öv használata, fontos, hogy az autó minden utasa használja, a szabálysértés 500 HRK pénzbírsággal jár.

 

Ha gyermeked 12 éven aluli, akkor kizárólag hátul ülhet a gépjárműben, ha ennél is kisebb 5 év alatti csemetéddel vágsz neki az útnak, akkor számára a autós ülés használata kötelező. Gyerekeink biztonsága  fontos, így a kiszabható bírság 500 HRK.

Vezetés közben Horvátországban sem szabad telefonálni, és nem is érdemes, ha nem tartod be a szabályt a bírságod akár 500 HRK. is lehet.Használj inkább autópálya kütyüt, így gyorsan és kényelmesen érheted el úticélodat, nyaralásod alatt pedig korlátlan mobilinternet áll rendelkezésdre, ha a www.noroaming.hu oldalunkon keresztül MiFi routert is rendelsz az autópálya kütyü mellé.

Krčki most (Krk híd)

A Krk szigetet a szárazfölddel összekötő híd a Krčki most. A hidat 1976 és 1980 között építették. Hossza 1430 méter. Magassága 390 méter. Eredetileg Tito hídnak keresztelték és csak később nevezték át Krk hídra.

 

Kraljevicától A Kraljevicától induló híd építészeti érdekessége, hogy középen a Sveti Marko sziget támasztja alá, majd onnan tovább ível a Krk szigetre. A Sveti Marko sziget régen temető szigetként szoltált. Erős széllökések (különösen Bura) idején a hidat lezárják, ilyenkor a sziget csak komppal érhető el.

Az egyedi Krk híd

Már a középkorban is létezett egy, a szigetet a szárazfölddel összekötő híd. A jegyzetek szerint kicsivel lejjebb a Vošćica foknál helyezkedett el, ahol a legkeskenyebb a tenger.

A Krk hidat az első világháború idején  Malinskánál akarták megépíteni, de végül elvetették az ötletet, míg 1960-ban ismét napirendre került a terv. Végül 1976-ban Josip Broz Tito építtette meg a ma Krk híd néven ismert hidat, amely egyben a Krk sziget és a Kvarner régió egyik jelképe. Gigantikus méretei és kecses formája miatt a turisták szívesen fényképezik a nyári naplementében.

PÉNZT ÉS IDŐT SPÓROLUNK ÖNNEK!

Az általunk kínált megoldással egy-egy út során akár több órát is megspórolhat, nem beszélve arról
az 5-20% kedvezményről, amelyet az úthasználati díjból  biztosítunk Önnek!

Érdekli ajánlatunk?